AW101 prezentacja

 

W piątek 3 marca na Warszawskim lotnisku Babice na Bemowie miała miejsce prezentacja śmigłowca AgustaWestland AW101 (dawniej EH101) zorganizowana przez firmę Leonardo Company.

Włoski producent oferuje go w odpowiedzi na ogłoszony przetarg przez Ministerstwo Obrony Narodowej na zakup 16 śmigłowców dla Marynarki Wojennej RP i Sił Specjalnych. Osiem śmigłowców w wersji poszukiwawczo-ratowniczej w warunkach bojowych (CSAR) dla wojsk specjalnych oraz osiem śmigłowców w wersji zwalczania okrętów podwodnych z możliwością prowadzenia misji poszukiwawczo-ratowniczych (ZOP/SAR) dla marynarki.

AW101 to europejski średni śmigłowiec wielozadaniowy opracowany przez włoską Agusta i brytyjski Westland Helicopters. Firmy te po połączeniu tworzą obecnie konsorcjum AgustaWesland. Śmigłowce produkowane są w Yeovil w Anglii i Vergiate koło Mediolanu. Wyprodukowano ich od 1997 roku ponad 220 sztuk w różnych wersjach. Śmigłowiec obecnie jest w użytkowaniu w krajach takich jak: Algieria, Dania, Indonezja, Japonia, Kanada, Norwegia, Portugalia, Turkmenistan, Wielka Brytania i Włoch.

Prezentowany śmigłowiec to HH-101A Włoskich Sił Powietrznych (Aeronautica Militare). Włosi posiadają 12 sztuk tych śmigłowców w tej specyfikacji. Stacjonują one między innymi na Sycylii w bazie Trapani. Wariant gdzie załogę stanowi pięć lub sześć osób i odpowiednio może transportować 20 w pełni wyposażonych żołnierzy lub 8 żołnierzy realizujących misje specjalne. Śmigłowiec uzbrojony jest w 3 karabiny maszynowe kal. 7,62 mm zamontowane po obydwu stronach kadłuba oraz na tylnej rampie. Posiada opancerzone fotele w kabinie załogi, osłonę balistyczną stanowisk strzeleckich oraz krytycznych systemów śmigłowca. Posiada sondę do pobierania paliwa w locie. Zamontowane są również sensory i systemy komunikacji i samoobrony, radia, system identyfikacji swój – obcy, szyfrowania, wymiany danych Link 16, komunikacji wewnętrznej, radar Gabbiano, system ostrzegający o opromieniowaniu wiązką lasera LWE i zbliżaniu się pocisków MILDS.

Występuje on w różnych wersjach wyposażenia do wykonywania różnych specjalistycznych zadań między innymi: ewakuacji personelu, operacji sił powietrznych, wykonywania zadań poszukiwawczo-ratunkowych (SAR/ CSAR), misji użytkowych, transportu żołnierzy, zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych, wczesnego ostrzegania z powietrza, oczyszczania z min oraz transportu VIP.

Napęd śmigłowca stanowią 3 silniki Rolls-Royce/ Turbomeca RTM322-01 o mocy 1725 kW każdy dzięki którym może rozpędzić się on do prędkości 309 km/h i osiągnąć pułap 3 300 m. Masa własna to 10 500 kg a startowa 14 600 kg. Może zabrać na pokład maksymalnie 30 osób lub 16 rozbitków na noszach.

W czasie prezentacji miały miejsce przeloty dla prasy, a także dynamiczna prezentacja możliwości maszyny w powietrzu.

Zapraszam do obejrzenia zdjęć z prezentacji.